مدیرعامل سمات، مهم ترین بخش این درگاه یکپارچه را "دارا" دانست و گفت: این درگاه در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت؛ یعنی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی اعم از سهامداران یا دارندگان صکوک و حتی در آینده نزدیک، دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها قادر خواهند بود با مراجعه به سایت شرکت سپرده گذاری و دانلود این اپلیکیشن در سطحی باورنکردنی و به شکلی انعطاف پذیر به تمام اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.
به گفته فهیمی، پیش نیاز استفاده از این درگاه واحد هم ثبت نام در سامانه سجام خواهد بود؛ به این معنا که وقتی این اپلیکیشن روی گوشی یا سیستم شما بالا می آید، شناسه شرکت یا شماره ملی فرد را درخواست می کند و بر این اساس، رمز یکبار مصرفی در اختیار گذاشته می شود تا در لوح یا گوشی همراه مورد نظر قابل فعال سازی باشد.
وی با بیان اینکه نسخه وب، اندروید و ios این درگاه قابل استفاده است، افزود: بعد از فعالسازی، سرمایه گذاران که از نظر ما مهمترین ذینفعان بازار هستند و شامل سرمایه گذاران خرد و کلان حقیقی و حقوقی هستند، به مجموعه ای از داشبوردها دسترسی پیدا می کنند.
مدیرعامل سمات اظهار داشت: اولین داشبوردی که استفاده کنندگان این درگاه به آن دسترسی خواهند داشت، "سبد دارایی" است. یعنی فرد قادر خواهد بود به ترکیب دارایی و میزان آن در هر نماد دسترسی داشته باشد که طیفی از اطلاعات شامل ارزش ریالی، تعداد سهام، درصد از کل و نوع دارایی را در برخواهد گرفت. ضمن اینکه این سبد دارایی، قابلیت جست و جو بر اساس بازه زمانی را هم دارد و این امکانی است که پیش از این برای دریافت آن هموطنان از هر نقطه ای از کشور باید حضوری به شرکت سپرده گذاری یا مراکز سه گانه استانی مراجعه می کردند.
فهیمی، دومین داشبورد درگاه تخصصی ذی نفعان بازار سرمایه را داشبورد "گزارش گردش معاملات" ذکر کرد و گفت: این داشبورد بسیار حایز اهمیت است و علاوه بر اینکه گزارش جدیدی را در اختیار هموطنان قرار می دهد، امکان نظارت بر فعالیت کارگزاران از طریق سهامداران را فراهم و از بسیاری از تخلفات و ناهنجاری های احتمالی جلوگیری می کند. این داشبورد، همچنین اطلاعات مربوط به گردش معاملات را تا یک روز قبل در اختیار خواهد گذاشت و قابلیت گزارش گیری نیز دارد.
سومین داشبورد از درگاه تخصصی ذی نفعان بازار سرمایه که مدیرعامل سمات به آن اشاره کرد، داشبورد "مجامع" بود. به گفته فهیمی، سهامداران از طریق این داشبورد، این امکان را پیدا خواهند کرد که اطلاعات مجامع شرکت را به صورت متمرکز در اختیار داشته باشد. سهامدار همچنین به لیست مجامع دسترسی دارد و با کلیک کردن روی هر کدام از آنها می تواند اطلاعیه آن را از سامانه کدال بازخوانی کند و در جریان جزئیات مجمع قرار گیرد.
وی افزود: با راه اندازی نسخه جدید این اپلیکیشن، علاوه بر اینکه خدمات شرکت سپرده گذاری مرکزی در سطح کشور گسترش خواهد یافت، سهامداران قادر خواهند بود به صورت الکترونیک در مجامع عمومی شرکت ها حضور یابند و این امر شفافیت را در بازار سرمایه ارتقا، هزینه برگزاری مجامع را کاهش و کارایی مجامع را افزایش خواهد داد.
فهیمی، "اطلاعیه های نماد " را داشبورد دیگری از درگاه تخصصی ذی نفعان بازار سرمایه (دارا) دانست که برای مدیریت صحیح پرتفوی سهامداران کاربرد دارد. وی از "گزارش دارایی " به عنوان آخرین داشبورد دارا یاد کرد و گفت: در این داشبورد، حتی دارایی های غیرقابل معامله و فریز شده نیز قابل مشاهده است. کارگزار ناظر آن را ببینید و قابل گزارش گیری نیز هست.
وی در پایان راه اندازی درگاه واحد ذی نفعان بازار سرمایه را تحولی بنیادین در ارائه خدمات به سرمایه گذاران خواند و اظهار داشت: این سامانه، سرمایه گذاران را از بسیاری از رفت و آمدها و مراجعات حضوری به شرکت ها، بانک ها و دفاتر شرکت های فرابورسی و بورسی بی نیاز و زمینه صرفه جویی در سطح اقتصاد ملی را فراهم خواهد کرد.
خاطر نشان می شود، امکان حضور و ثبت رای در مجامع الکترونیکی، مشاهده اخبار بازار سرمایه، اطلاع رسانی از طریق پیامک، کیف پول الکترونیکی، دسترسی در تمام پلتفرم های وب و اخذ گواهی سپرده دارایی از دیگر قابلیت های دارا خواهد بود.
0 دیدگاه