وی افزود: واقعیت این است که این سوءاستفاده در فضای آنلاین اجتناب ناپذیر است و تنها راهحل مقابله با آن مراقبت کاربران و به حداقل رساندن امکان سوء استفاده است اما از آنجایی که سواستفاده کنندگان همواره به دنبال یافتن راهی جدید هستند و نمیتوان مانع فعالیتهای مخرب آنها بود، نقش کاربران بسیار مهم و ضروری است.
این صاحبنظر حوزه بانکداری الکترونیک، با تاکید بر اینکه در همه حوزه های پولی و مالی هوشیاری استفاده کنندگان بسیار مهم است، افزود: هیچ گاه هیچ بانکی با مشتری تماس نمیگیرد و شهروندان باید توجه داشته باشند که به درخواست هایی که درباره دریافت اطلاعات پولی و بانکی است، پاسخ ندهند زیرا بانکها و سازمانهای پولی اینگونه اطلاعات را تلفنی دریافت نمیکنند.
گرکانی نژاد ادامه داد: نکته مهم دیگری که درباره درگاههای جعلی باید به آن توجه شود، توجه به آدرس سایت است زیرا کلاهبرداران با تغییر نامحسوسی در نام سایت یا درگاه بانکی، مشتریان خود را در دام فیشینگ می اندازند.
به گفته وی، این موضوع با منفعت فردی و مشروع شهروندان سر و کار دارد و لازم و ضروری است که پیش از هرگونه خرید آنلاین از سایت و درگاه بانک اطمینان حاصل شود.
بانک مرکزی هفته گذشته به دنبال دریافت پیامکی از سوی برخی شهروندان با موضوع اینکه «مهلت سرویس پیامک بانکی حساب شما به اتمام رسیده و هم اکنون بدون حضور در شعب بانک، سرویس اطلاعرسانی پیامکی حساب خود را با مراجعه به درگاه پرداخت بانک مرکزی با پرداخت ۵ هزار تومان به مدت دوسال تمدید کنید»، اطلاعیهای منتشر کرد و به شهروندان تاکید کرد که کلاهبرداران با این ترفند قصد دارند اطلاعات حساب بانکی افراد را به منظور سودجویی و فیشینگ (phishing ) به دست آورند.
بانک مرکزی ضمن هشدار به هموطنان اعلام کرده که این بانک هیچگونه درگاه پرداخت بانکی ندارد و این اقدام، کلاهبرداری محسوب میشود؛ بنابراین مردم از ارائه اطلاعات حساب خود به افراد ناشناس و از طریق هر کانال ارتباطی، اکیدا اجتناب کنند.
در همین زمینه به اطلاع میرساند اخبار و اطلاعیه های بانک مرکزی تنها از طریق سایت این بانک به نشانی cbi.ir قابل دریافت است.
0 دیدگاه